15-11-2021
Fine-dining-restaurants G4
De Nederlandse fine-dining-restaurants verenigd in de G4 zijn verbijsterd over het kabinetsbesluit om de horeca drie weken om 20.00 uur te sluiten. Met een besmettingspercentage van slechts 2,9 % voor de gehele horecasector vindt een fractie daarvan plaats in gastronomische restaurants. Juist daar kunnen gasten een hele avond veilig doorbrengen. Het kabinet beoogt het aantal bewegingen te beperken, maar het tegenovergestelde is het geval omdat gasten na 20.00 uur op pad gaan naar bijvoorbeeld bioscoop, theater, vrienden of familie. De G4 (een samenwerkingsverband van Alliance Gastronomique, Les Patrons Cuisinier, JRE-Jeune Restaurateurs en Fine Eastern Restaurants) werkt graag mee aan een afgewogen pakket maatregelen en oplossingen, maar met de huidige buitenproportionele maatregelen wordt hun levenswerk en ons nationaal gastronomisch erfgoed wederom bedreigd.
Het lijkt het erop dat ondernemers in de horeca en evenementen-industrie wederom de pineut zijn. Dat er gevoelsmatig onterechte maatregelen worden genomen die bepaalde beroepen extra hard treffen. Laten we hopen dat deze bijzonder nette oproep van de G4 en andere protesten vanuit de horeca gehoor krijgen in Den Haag en dat over 3 weken in ieder geval een 2G of 3G beleid in werking gaat. Uiteindelijk willen horecaondernemers en medewerkers hun gasten in de watten leggen en is het grootste gedeelte van deze gasten wel gevaccineerd en gemotiveerd om niet weer een winter binnen te moeten zitten.
Leestijd: 2 minuten
lees verder